חיפוש באתר זה וכללי

יום שבת, 5 ביוני 2010

לשם שמירת השבת - בישול בלי אש - סטייק טרטר הגיגים ומתכון

אני ידוע גם בשם הרב נח נור (היפוך אותיות השם). הרב נח - עושה מה שנח לו, השבת נח לי לא להדליק אש (וגם נשאר מלא אוכל מארוחת שישי בערב) לכן פוסט על סטייק טרטר.
האגדה מספרת כי שמו של סטייק זה מאומצות שהיו מניחים המונגולים הטטרים מתחת לאוכף במשך היום ותנועות האוכף והלחץ היו מרככות את הבשר ו"מבשלות" אותו. זאת נראית לי אגדה מהויקפדיה  אבל לא מצאתי הסבר אחר.
עידכון מאוחר - ז'ול ורן בספרו מיכאל סטרוגוב כותב על הבשר בתקופת שביו של מיכאל אצל הטטרים וכנראה זה מקור השם  והרי ז'ול ורן היה ידוע כממציאן בלתי נלאה.
לקח לי שנים עד עד שבדרך מקרה, לפני מספר שנים, אכלתי עיסקית בפריז במסעדת PETIT BOFINGER (בצרפתית הוגים פטי בופנג'ה www.bofingerparis.com/ ) שמולה נמצאת מסעדת בופנג'ה עצמה שהיא יקרה בהרבה. העסקית שם היא מנה עיקרית וראשונה או אחרונה, כל היום, כל השנה. כמעט הזמנתי את מנת הדגל של העסקיות - כבד עגל על מצע פירה אבל הבחנתי שהתפריט שונה ויש סטייק טרטר שטרם טעמתי - להכנה עצמית או מוכן ע"י השף. הזמנתי סטייק טרטר מוכן.
לימים, בביקור נוסף בפריס אכלתי את מה שמוגדר על ידי מבקרי מסעדות "סטייק טרטר הטוב בפריס" ובלינק להלן כתבה שלי על המסעדה סטייק טרטר הטוב בפריס le faux filet
גם אשתי והבן (עמרי) טעמו ממנו והתלהבו, טעם גן עדן כמו שאומרים הפולנים.
החלטתי שיש אתגר חדש, להכין מנה זו בבית כי יש מספיק קרניבורים במשפחתנו. חיפשתי באינטרנט מתכונים ומסתבר שברובם יש אותם המרכיבים ביחס כזה או אחר ויש מרכיבים שמופיעים פחות, החלטתי על ריבוי מרכיבים ולהלן המתכון (ראו התוצאה בתמונה) ל-6 מנות בערך:
1 ק"ג בשר פילה בקר
מיץ  מלימון שלם
2 מלפפונים בחומץ קטנים
2 כפות צלפים
3-4 צנוניות קטנות
4 פילטים אנשובי קטנים
2 כפות פטרוזיליה
1-2 כפות ברנדי או קוניאק
1 כף שמן זית
אפשרי (לא חובה) - בצל קטן, פלפל חריף קטנטן (או מעט טבסקו), 3 חלמונים, אפשר במקום לערבב חלמונים - לשים חלמון שלם על המנה עצמה והמהדרין שמים חלמון של ביצת שלו.

המשקיענים קוצצים את הכל בשתי  סכינים ואני לעיתים פשוט טוחן את כל המרכיבים המוצקים במכונת בשר, בדיסקית הגסה, כמו שנראה לי שעושים בחלק מהמסעדות בצרפת (בחלקן קוצצים זאת בשני סכינים מול הסועד) ולבסוף מוסיף את הנוזליים יותר. נותן לזה לעמוד רק עד שעה לפני ההגשה (צריך לאכול טרי ככל האפשר כי הלימון, המלפפונים בחומץ והצלפים  "מבשלים" את הבשר).
אני מכין לזה רוטב, לשים מעט מעל, לאלו שצריכים לעדן את טעמו העז של הבשר הנא:
3 כפות גדושות מיונז
2 כפות חרדל גרגירים
כף מיץ לימון
1/3 כוס מים פושרים עם כדור סוכרזית מומס
לשים מעט על הטרטר כמו בתמונה.
בתאבון !!!

תגובה 1:

  1. מעולה...
    אגב, הצרפתים טוענים שהסיפור הזה הומצא על ידי ז'ול ורן בספרו "מיכאל סטרוגוב" שמתאר את המסע שלו לסיביר וזאת במטרה להדגיש את הברבריות של אטילה וההונים...

    לא טעמתי ב PETIT BOFINGER אבל
    זוהי מנת ה-spécialité של מסעדת ג'ול ורן בקומה השניה של מגדל אייפל ושם הטרטר טעים בטירוף.
    לצערי אין לי לקוחות לזה בבית אבל כשיהיו, אנסה את מתכונך.
    (-: תודה
    ישר כוח!
    Noa Elbaze (מהפייסבוק(-:)

    השבמחק