חיפוש באתר זה וכללי

יום שלישי, 1 ביוני 2010

האם יש יין זול וטוב ?

הפוסט הראשון בסדרת יין לזכר ידידי עופר ברלס ז"ל (בתמונה) חובב יין שממנו למדתי מעט על יקבים ישראלים. 
בהמשך גם על האם צריך מקרר מיוחד לשמירת יין טוב, כיצד לפתוח, למזוג  ולהגיש יין, לבן או אדום ? מה להביא לחברים, טעמים חזקים וחלשים, מה זה יין "כשר", יקר יותר וישן יותר טוב יותר ?  ואולי עוד.
אינני מומחה ליין, לא למדתי כלום בנושא מעבר לקריאה בעיתונים ובאינטרנט אבל....... אני כבר עשרות בשנים נוהג לשתות כוס או שתיים יין אדום בארוחת ערב.
אז קודם לכל, יש יין זול וטוב. מי שנוהג לשתות יין בתדירות יומית ואיננו באלפיון העליון גם לא יכול להרשות לעצמו לשתות יין יקר. 
ביין לבן, אם דרגת המתיקות חשובה, יש יינות יבשים וחצי יבשים במחירים שווים לכל נפש של יקבים ישראלים (20-30 ש"ח לבקבוק) ואם איננו אניני טעם, נסתפק בבחירת דרגת היובש. 
ביין אדום יש כבר עניין של "לא אוהב מרלו", "מקבל פריחה מקברנה סוביניון" (כן, יש כאלו) וכד'. לצערי, מחירי היין האדום של היקבים הישראלים שאינם "יין לחתונה" הם יקרים יחסית ויש יבוא מתחרה זול יותר וטוב לא פחות. לעיתים יש מבצעים של היקבים הגדולים שבהם רכישת כמות תביא להוזלה ניכרת כגון למשל טמפרניו מסדרת טבע של יקבי בנימינה (נחמד וקליל) שנמכר לפני הפסח בפחות מ-30 ש"ח לבקבוק או שיאון של רמת הגולן שנמכר בפחות מ-30 ש"ח לבקבוק (בלנד נחמד) או הר חרמון אדום (בלנד טוב בהחלט) שבמבצעים נמכר בתג מחיר של כ-30-35 ש"ח לבקבוק. מי שקצת משקיע יותר ורוצה לטעום מיקבי בוטיק יכול למצוא  למשל בלנד מצויין של יקב בוטיק "אבידן" (קיבוץ אייל) שנמכרים 2 ב-100 ש"ח בדרך היין במקום 70 לאחד.
המבחר הזול מחו"ל הוא גדול בהרבה. יש 4 ב-100, 3 ב-100 וכד' בכל מיני רשתות יין. כאן כבר צריך להיזהר כי לעיתים באמת מדובר ביינות נחותים בטעם שספק אם הם מתאימים לבישול. המלצתי היא במקרים אלו היא לא לקנות רק מרלו או רק קברנה סוביניון אם לא טעמתם את היין הזה קודם לכן, לעיתים טעמם הוא כאילו מהלו אותם במים או שהם רוויים בגופרית (ראו על התווית מאחור) שמוסיפה טעם זר כמו עפיצות. קנו בלנדים או שיראז או פינו נואר או זינפנדל. ביינות מדרום אמריקה יש את הסכנות שכתבתי קודם אבל ביינות אוסטרליים למשל לא תידפקו ובודאי שלא בצרפתיים ובאיטלקיים גם אם הם מסוג עינב אחד.
הסתמכו על חוות דעתם של המוכרים בחנויות היין, גם אם הם צעירים, הם עברו הכשרה מסויימת ובד"כ טעמו במסגרת ערבי טעימות את מרבית היינות הזולים בחנות. הגדירו להם מה אתם רוצים במפורש:
- לא יותר מאשר _____ ש"ח לבקבוק
- טעם חזק/חלש
- ריח חזק/חלש
- יבש מאוד או מעט מתקתק
בבוא הזמן, תלמדו להכיר את היקבים הזרים ואת הטעמים אותם אתם אוהבים ותהנו מיינות זולים וטובים באמת.
האם יין יקר יותר הוא טוב יותר ? האם יין ישן יותר הוא טוב יותר ? על זה בפוסט אחר..........

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה