חיפוש באתר זה וכללי

יום חמישי, 3 ביוני 2010

יין מיושן/שמור, כיצד, איזה יין ובזול......

כחובב יין אני שומר כ-40 בקבוקים (לא ספרתי) בני 7 עד 15 שנים. פותח כמה במהלך שנה ומוסיף צעירים יותר שיתיישנו. אין לי מקרר יין, אם מישהו רוצה לתת לי מתנה אז בבקשה (שימצא לי גם מקום בביתנו העמוס) כי אני לא אקנה. למה ? ככה !!!
אבל באמת, צפיתי לפני מספר שנים בתכנית טלויזיה בה התראיין אספן יין גדול. לדבריו, כאשר היה צעיר הביא לו חבר יין שאמר שהוא לא רע וכדאי לשמור אותו עוד קצת. לקח האספן את הבקבוק ושם אותו בארון הבגדים, בבית הוריו, תחת מעילים. לאחר שנים ספורות בעת שהלך לעזוב את בית הוריו בזמן האריזה הוא מצא את הבקבוק ופתח אותו, כבר הפקק הריח נפלא והטעם היה נהדר. מאז הוא נדר כי על כל בקבוק שיפתח הוא ישים שניים לשמירה ויישון וכאשר כבר היו לו כמות לא מבוטלת של בקבוקים הם עדיין היו בארון בגדים תחת שמיכות ומעילים. כיום יש לו מרתף יין ממוזג כהלכה.
ההמלצות הן בד"כ לשמור יין אדום בטמפרטורה של כ-16 מעלות, לגבי יין לבן האגדה אומרת כי אסור לשמור יותר מגיל 2-3 שנים, אגדה ובולשיט, מביני יין יגידו לכם כי יש סודי יינות לבנים שאפשר לשמור שנים ארוכות ואפילו שהם מקבלים צבע כמעט כתום.
היין שאני שומר נמצא ברובו במחסן חשוך שכל קירותיו נוגעים בחללים אחרים או בקרקע (קומת מסד), אין טיפת שמש על הקירות ואין כניסת אור. חלק מהבקבוקים עטופים בניילון פצפצים, חלק בנייר וחלק בלי כלום. כולם שוכבים בכוננית מיוחדת לבקבוקי יין שקונים באיקיאה בכמה גרושים ומרכיבים בכמה דקות אבל ניתן להשכיב סתם כך בערימה על מדף. בדקתי בעבר בקייץ את הטמפרטורה במחסן זה, ביום שרב בצהריים והיא עמדה על 23 מעלות. בד"כ יש 20 ומטה מעלות. במבחן התוצאה - עד היום פתחתי רק בקבוק אחד שהיה מקולקל ממחסן זה ויתכן כי היה מקולקל קודם לכן.
נו, לא חוכמה, "יש לך מחסן תת קרקעי" תגידו. אז יש לי גם כתריסר בקבוקים שמאוחסנים בשכיבה בארון שחלקו נועד לאיחסון יין (ארון שחלקו כוורת) ובהם היין שבתמונה שהוא בן 11 שנים ונמצא אצלי במצב זה (חשוף לאור וחום חלקי) כבר 3-4 שנים, אחד מכמה מאותו סוג שקניתי במבצע ופתחתי ונהיניתי כמו אלו ששתו איתי. לחצו על התמונה ובמוגדל תראו את גילו ואת הכבשה של קדישמן מציצה עליו מאחור.
איזה יין לשמור ? אני לא מומחה. אני שואל כשאני קונה בחנות יין או סתם מהמר. כך למשל, בציר בורדו שנת 2009 נחשב כאחד שעשרות שנים לא היה טוב כמוהו, אקנה לי כמה בקבוקים מיקב במחירים בינוניים (2 ב-100 או ארגז עץ אטום של 6 ב-300 ש"ח) ואשמור לפחות עד גיל 5 עד 7, למי שמתעניין בשווי, יין בורדו מבציר טוב שנועד לשמירה והוא בן 7 ונקנה במחיר בינוני יעלה כיום 200-300 ש"ח לבקבוק לפחות. באתר של "דרך היין" תמצאו את עלון מבצעי החודש בפורמט PDF ובו הציון לכל יין ולצידו סמל של בקבוק:
עומד - לשתיה מיידית 
נטוי - לשתיה ו/או לשמירה 
שוכב - לשמירה (ביזבוז לשתות היום והם בד"כ יקרים מאוד ומעט כאלו נמכרים)
לאתר דרך היין:
http://www.wineroute.co.il/
לחצו על מבצעים וקבלו תמונה, לחצו על התמונה ותקבלו בפורמט PDF גדול יותר.
בפוסט הבא על יין - כיצד למזוג ולשתות יין מיושן.........

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה